Gamla ting.

Jag har en förkärlek till saker som luktar damm. Inte den sortens saker som köptes på Ikea för ett år sedan och bara blivit inträngda i något dammigt hörn i hopp om bättre tider, utan den sortens saker som används under tiden då dessa ting fortfarande var vfullt brukbara, eller till och med behövliga för vardagen. Men sedan ansetts föråldrade och icke anpassade till tiden. För att sedan, under ett antal år blivit glömda på någons vind och sedan blivit funna på nytt. Och i det ögonblicket hastigt avborstade av dammet och sedan givit någon ett leende på läpparna. Det är den dammlukten jag vill åt. Har suttit och beundrat min lilla samling LP-skivor, som jag inhandlat i andra hand under våren.

Jag skapade mig ett starkt behov av en grammofon till följd av detta. Och sedan, efter en stunds funderande kom jag även fram till att en skrivmaskin inte skulle sitta fel. Det blir mammas jobb att inhandla detta, två fullt fungerande ting från svunna tider. För när jag sitter där med två dammluktande och fungerande maskiner som låter mig se in i en annan tid.

Fint som snus.



En låt som passar inlägget som handen i handsken. The Beatles - Yesterday

Kommentarer
Postat av: Emma

Svar; Tack! :)

2008-08-03 @ 17:03:00
URL: http://gartem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0